Op deze pagina kunt u de Statenvertaling met kanttekeningen online raadplegen in de editie van de GBS (Gereformeerde Bijbelstichting).
Juda trouwt een Kanaänitische vrouw, die hem drie zonen baart, vs. 1, enz.
Hij geeft den eerste aan Thamar, alsook (nadat de eerste van God gedood was)
den tweede; welken mede van God gedood zijnde, belooft hij haar den derde, 6.
Maar zijn belofte niet houdende, zo begaat Thamar door een arglistige praktijk
bloedschande met Juda, 13. En de straf daarvan om zijnentwil ontgaande, 24.
Baart hem twee zonen, Perez en Zerah, in één dracht, 27. |
Juda en Thamar |
1 EN het geschiedde 1terzelfder tijd, dat Juda van zijn broederen aftoog; en hij keerde in
tot een man van 2Adullam, wiens naam was Hira. |
| 1 Dat is, in dien tijd als Jakob uit Mesopotamië wedergekeerd zijnde,
woonde in het land van Kanaän. Hier worden vermeld enige dingen die voor de
verkoping van Jozef, en andere die daarna geschied zijn; maar Mozes voegt ze
tezamen, omdat zij één patriarch aangingen, en van zulke natuur waren, dat
zij met één verhaal bekwamelijk konden afgedaan worden. |
| 2 Adullam was een stadje omtrent Hebron gelegen, dat daarna den stam van
Juda ten lote gevallen is, Joz. 12:15; 15:35.  |
| Joz. 12:15 De koning van Libna, één; de koning van Adullam, één; Joz. 15:35 Jarmuth en Adullam, Socho en Azéka, |
|
2 En aJuda zag aldaar de dochter van een Kanaänitisch man, wiens naam was
Sua; en 3hij nam haar en 4ging tot haar in. |
| a 1 Kron. 2:3.  |
| 1 Kron. 2:3 De kinderen van Juda zijn: Er en Onan en Sela; drie zijn er hem geboren
van de dochter van Sua, de Kanaänitische. En Er, de eerstgeborene van Juda, was
kwaad in de ogen des HEEREN; daarom doodde Hij hem. |
| 3 Te weten tot een vrouw; tegen Gods wil, het goede voorbeeld van zijn
voorvaderen, en zonder twijfel buiten of ook tegen zijns vaders raad en
goedvinden. Zie gelijke huwelijken Gen. 6:2, 4; 26:34; 27:46.  |
| Gen. 6:2 Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen die zij verkoren hadden. Gen. 6:4 In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren
der mensen ingegaan waren en zich kinderen gewonnen hadden; dezen zijn de geweldigen, die vanouds geweest zijn mannen van naam. Gen. 26:34 Als nu Ezau veertig jaar oud was, nam hij tot een vrouw Judith, de dochter van Beëri den Hethiet, en Basmath, de dochter van Elon den Hethiet. Gen. 27:46 En Rebekka zeide tot Izak: Ik heb verdriet aan mijn leven vanwege de dochteren Heths; indien Jakob een vrouw neemt van de
dochteren Heths, gelijk dezen zijn, van de dochteren dezes lands, waartoe zal mij
het leven zijn? |
| 4 Zie Gen. 6 op vers 4.  |
| Gen. 6:4 (kt.) In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren
der mensen ingegaan waren en zich kinderen gewonnen hadden; dezen zijn de geweldigen, die vanouds geweest zijn mannen van naam. |
|
3 En zij werd bevrucht en baarde een zoon; en hij noemde zijn naam Er. |
4 Daarna werd zij weder bevrucht en baarde een zoon; en zij noemde zijn naam
Onan. |
5 En zij voer nog voort en baarde een zoon en noemde zijn naam bSela; doch 5hij was te 6Chezib, toen zij hem baarde. |
| b Num. 26:20.  |
| Num. 26:20 Alzo waren de zonen van Juda naar hun geslachten: van Sela het geslacht der
Selanieten; van Perez het geslacht der Perezieten; van Zerah het geslacht der
Zerahieten. |
| 5 Te weten Juda. |
| 6 De naam van een plaats of stad gelegen in het land Kanaän, en daarna in
den stam van Juda, niet ver van Adullam; anders genoemd Achzib, Joz. 19:29.
Richt. 1:31. Micha 1:14.  |
| Joz. 19:29 En deze landpale wendt zich naar Rama en tot aan de vaste stad Tyrus; dan keert deze landpale naar Hosa, en haar uitgangen zijn aan
de zee, van het landsnoer strekkende naar Achzib; Richt. 1:31 Aser verdreef de inwoners van Acco niet, noch de inwoners van Sidon, noch Achlab, noch Achzib, noch Chelba, noch Afik, noch Rehob; Micha 1:14 Daarom, geef geschenken aan Moréseth-Gaths; de huizen van Achzib zullen den koningen Israëls tot een leugen zijn. |
|
6 Juda nu nam een vrouw voor Er, zijn eerstgeborene, en haar naam was
Thamar. |
7 Maar Er, de eerstgeborene van Juda, was 7kwaad in des HEEREN ogen; daarom 8doodde hem de HEERE. |
| 7 Dat is, hij mishaagde den Heere, zie Gen. 21 op vers 11, want hij is
genegen geweest en uitgebroken tot grote en grove zonden, die Gods
rechtvaardige gramschap tegen hem verwekt hebben. Vgl. Gen. 6:11;
10:9.  |
| Gen. 21:11 (kt.) En dit woord was zeer kwaad in Abrahams ogen, ter oorzake van zijn zoon. Gen. 6:11 Maar de aarde was verdorven voor Gods aangezicht; en de aarde was vervuld met wrevel. Gen. 10:9 Hij was een geweldig jager voor het aangezicht des HEEREN; daarom wordt gezegd: Gelijk Nimrod,
een geweldig jager voor het aangezicht des HEEREN. |
| 8 Te weten op zulke manier, dat men in zijn dood Gods rechtvaardig oordeel
kon merken. Alzo vers 10.  |
| vers 10 En het was kwaad in des HEEREN ogen, wat hij deed; daarom doodde Hij hem ook. |
|
8 Toen zeide Juda tot Onan: Ga in tot uws broeders huisvrouw, en 9trouw haar in uws broeders naam, en 10verwek uw broeder zaad. |
| 9 Het Hebreeuwse woord betekent zijns broeders nagelaten vrouw te
trouwen, volgens het gebruik van dien tijd, door de wet daarna
bevestigd, Deut. 25:5, 6. Ruth 1:11. Matth. 22:24, enz.  |
| Deut. 25:5 Wanneer broeders tezamen wonen, en één van hen sterft en geen zoon heeft, zo zal de vrouw des verstorvenen aan geen vreemden man daarbuiten geworden; haars mans broeder zal tot haar ingaan en nemen haar zich ter vrouw, en doen haar den plicht van eens mans
broeder. Deut. 25:6 En het zal geschieden dat de eerstgeborene dien zij zal baren, zal staan in den naam zijns broeders, des verstorvenen; opdat zijn naam niet uitgedelgd worde uit Israël. Ruth 1:11 Maar Naómi zeide: Keert weder, mijn dochters; waarom zoudt gij met mij gaan? Heb
ik nog zonen in mijn lijf, dat zij u tot mannen zouden zijn? Matth. 22:24 Zeggende: Meester, Mozes heeft gezegd: Indien iemand sterft, geen kinderen hebbende, zo zal zijn broeder deszelfs vrouw trouwen en zijn broeder zaad verwekken. |
| 10 Want de conditie van dit huwelijk was, dat de eerstgeboren zoon voor den
zoon van den overledene gehouden moest worden. |
|
9 Doch Onan 11wetende dat dit 12zaad voor hem niet zou zijn, zo geschiedde het, als hij tot zijns
broeders huisvrouw inging, dat hij het 13verdierf tegen de aarde, om zijn broeder geen zaad te geven. |
| 11 Zie de aant. op het voorgaande vers. |
| 12 Dat is, zoon. Zie Gen. 4 op vers 25.  |
| Gen. 4:25 (kt.) En Adam bekende wederom zijn huisvrouw en zij baarde een zoon, en zij noemde zijn naam Seth; want God heeft mij, sprak zij, een ander zaad gezet voor Abel, want Kaïn heeft hem doodgeslagen. |
| 13 Of: schond, stortende dat ter aarde; alzo de Hebreeuwse
woorden beide begrijpen; dat was zoveel alsof hij de vrucht (om zo te
spreken) uit ’s moeders lichaam weggerukt, en vernield had. |
|
10 En het was kwaad 14in des HEEREN ogen, wat hij deed; daarom doodde Hij hem ook. |
| 14 Dat is, in Gods oordeel. Zie Job 11 op vers 4.  |
| Job 11:4 (kt.) Want gij hebt gezegd: Mijn leer is zuiver, en ik ben rein in Uw ogen. |
|
11 Toen zeide Juda tot Thamar, zijn schoondochter: 15Blijf weduwe in uws vaders huis, 16totdat mijn zoon Sela groot wordt; 17want 18hij zeide: Dat niet misschien deze ook sterve, gelijk zijn broeders.
Zo ging Thamar heen en bleef in haars vaders huis. |
| 15 Of: zit of blijf zitten. Alzo in het
volgende. |
| 16 Zich gelatende alsof hij dezen haar dan ten huwelijk geven wilde; maar
uit het volgende blijkt, dat hij het niet in den zin had. |
| 17 Anders: maar. |
| 18 Te weten bij zichzelven, dat is, hij dacht. Zie Gen. 20:11.  |
| Gen. 20:11 En Abraham zeide: Want ik dacht: alleen is de vreze Gods in deze plaats niet, zodat zij mij om mijner huisvrouw wil zullen doden. |
|
12 19Als nu vele dagen verlopen waren, stierf de dochter van Sua,
huisvrouw van Juda; daarna 20troostte zich Juda en ging op tot 21zijn schaapscheerders naar 22Timna toe, hij en Hira, zijn vriend, de Adullamiet. |
| 19 Hebr. Als de dagen vermenigvuldigd waren,
dat is, als er een goede tijd gepasseerd, en nochtans Sela aan Thamar niet
gegeven was. |
| 20 Dat is, hij legde zijn rouw af. Vgl. Gen. 37:35.  |
| Gen. 37:35 En al zijn zonen en al zijn dochters maakten zich op om hem te troosten; maar hij weigerde zich te laten troosten en zeide: Want ik zal rouw bedrijvende tot mijn zoon in het graf nederdalen. Alzo beweende hem zijn vader. |
| 21 Want in de scheringen was het gebruik gastmalen te houden, en met de
vrienden vrolijk te zijn, 1 Sam. 25:36.  |
| 1 Sam. 25:36 Toen nu Abígaïl tot Nabal kwam, zie, zo had hij een maaltijd in zijn huis als eens konings maaltijd, en het hart van Nabal was vrolijk op denzelven en hij was zeer dronken; daarom gaf zij hem niet één
woord, klein noch groot, te kennen tot aan het morgenlicht. |
| 22 Een stad niet ver van Adullam gelegen, naderhand den stam van Juda ten
deel gevallen, Joz. 15:57. Men leest ook van een Timna gelegen in Dan,
Joz.19:43.  |
| Joz. 15:57 Kaïn, Gíbea en Timna: tien steden en haar dorpen. Joz. 19:43 En Elon en Timnáta en Ekron, |
|
13 En men gaf Thamar te kennen, zeggende: Zie, uw schoonvader gaat op naar Timna om
zijn schapen te scheren. |
14 Toen legde zij de klederen van 23haar weduwschap van zich af, en zij 24bedekte zich met een sluier en bewond zich en zette zich aan den
ingang der 25twee fonteinen, die op den weg naar Timna is; want zij zag dat Sela
groot geworden was, en zij hem niet ter vrouw was gegeven. |
| 23 Want de weduwen waren slechter en nederiger gekleed dan andere
vrouwen. |
| 24 Thamar om een oneerbare vrouw te gelijken, versiert zich met een sluier,
bewindt en verhult haar aangezicht, en zit op een openbaren weg, opdat zij
onbekend blijvende, haar schoonvader zou kunnen bedriegen. Vgl. Spr. 7:12;
9:14. Ez. 16:24, 25.  |
| Spr. 7:12 Nu buiten, dan op de
straten zijnde, en bij alle hoeken loerende. Spr. 9:14 En zij zit aan de deur van haar huis, op een stoel,
op de hoge plaatsen der stad, Ez. 16:24 Dat gij u een verwelfsel gebouwd hebt, en u een hoge plaats gemaakt hebt in elke
straat. Ez. 16:25 Aan elk hoofd des wegs hebt gij uw hoge plaats gebouwd, en hebt uw
schoonheid gruwelijk gemaakt, en hebt uw benen gespreid voor een ieder die voorbijging, en hebt uw hoererijen
vermenigvuldigd. |
| 25 Of: Enaïm, hetwelk sommigen houden voor den naam van een
zekere plaats. Sommigen zetten het over een scheidsweg, genoemd,
naar hun gevoelen, deur der ogen, omdat op een kruisweg de ogen
als opengedaan worden om herwaarts of derwaarts te zien. |
|
15 Als Juda haar zag, zo hield hij haar voor een hoer, overmits zij haar aangezicht
bedekt had. |
16 En hij week tot haar naar den 26weg en zeide: Kom toch, laat mij tot u ingaan; want hij wist niet dat
zij zijn schoondochter was. En zij zeide: 27Wat zult gij mij geven, dat gij tot mij ingaat? |
| 26 Te weten naar den weg waar zij zat. |
| 27 Zij eist hoerenloon, niet uit begeerte van gewin, maar om hem namaals
daarvan te overtuigen, als blijkt vers 25. En Juda was zo verrukt door de
hitte van vleselijken lust, dat hij de stem van zijn schoondochter niet
kende.  |
| vers 25 Als zij voorgebracht werd, schikte zij tot haar schoonvader, om te zeggen: Bij
den man wiens deze dingen zijn, ben ik zwanger; en zij zeide: Beken toch, wiens deze
zegelring en deze snoeren en deze staf zijn. |
|
17 En hij zeide: Ik zal u een geitenbok van de kudde zenden. En zij zeide: 28Zo gij pand zult geven, totdat gij het zendt. |
| 28 Versta hierop: Ik zal u ter wille wezen, indien gij, enz.
Anders: Zult gij pand geven totdat gij het zendt? |
|
18 Toen zeide hij: Wat pand is het, dat ik u geven zal? En zij zeide: Uw zegelring
en uw 29snoer en uw staf, die in uw hand is; hetwelk hij haar gaf, en ging
tot haar in, en zij ontving bij hem. |
| 29 Anders: zweetdoek, snuitdoek. Het Hebreeuwse woord
betekent eigenlijk gedraaid of getwijnd garen, en
wordt genomen voor snoeren en doeken van zulk garen gemaakt. |
|
19 En zij maakte zich op en ging heen, en legde haar sluier van zich af; en zij
trok aan de klederen van haar weduwschap. |
20 En Juda zond den geitenbok door de hand van zijn vriend, den Adullamiet, om het
pand uit de hand der vrouw te nemen; maar hij vond haar niet. |
21 En hij vraagde aan de lieden van 30haar plaats, zeggende: Waar is de hoer, die bij deze 31twee fonteinen aan den weg was? En zij zeiden: Hier is geen hoer
geweest. |
| 30 Dat is, van de plaats waaromtrent Thamar gezeten had. |
| 31 Hebr.
Enaïm; zie vers 14.  |
| vers 14 Toen legde zij de klederen van haar weduwschap van zich af, en zij bedekte zich met een sluier en bewond zich en zette zich aan den
ingang der twee fonteinen, die op den weg naar Timna is; want zij zag dat Sela
groot geworden was, en zij hem niet ter vrouw was gegeven. |
|
22 En hij keerde weder tot Juda en zeide: Ik heb haar niet gevonden; en ook zeiden
de lieden van die plaats: Hier is geen hoer geweest. |
23 Toen zeide Juda: Zij neme het voor zich, opdat wij misschien 32niet tot verachting worden; zie, ik heb dezen bok gezonden, maar gij
hebt haar niet gevonden. |
| 32 Dat is, opdat wij naar ons goed veel vernemende onze hoererij niet
ontdekken, hetwelk ons tot schande zou dienen. Merk dat bij de heidenen en
afgodendienaren, hoedanig de Adullamieten waren, de hoererij voor schande
gerekend is geweest. |
|
24 En het geschiedde omtrent na drie maanden, dat men Juda te kennen gaf, zeggende:
Thamar, uw schoondochter, heeft gehoereerd, en ook, zie, zij is zwanger van
hoererij. Toen zeide Juda: 33Brengt haar hervoor, 34dat zij verbrand worde. |
| 33 Te weten aan de stadspoort, opdat men haar voor de overheid haar proces
make, als een overspeelster, overmits zij aan mijn zoon Sela beloofd
is. |
| 34 Zo was dan het overspel te dien tijde, ook vóór de wet, gehouden voor
een doodswaardige misdaad. Zie Gen. 20 op vers 3, insgelijks vss. 7,
9.  |
| Gen. 20:3 (kt.) Maar God kwam tot Abimélech in een droom des nachts, en Hij zeide tot hem: Zie, gij zijt dood om der vrouwe wil, die gij weggenomen hebt; want zij is
met een man getrouwd. vers 7 Maar Er, de eerstgeborene van Juda, was kwaad in des HEEREN ogen; daarom doodde hem de HEERE. vers 9 Doch Onan wetende dat dit zaad voor hem niet zou zijn, zo geschiedde het, als hij tot zijns
broeders huisvrouw inging, dat hij het verdierf tegen de aarde, om zijn broeder geen zaad te geven. |
|
25 Als zij voorgebracht werd, schikte zij tot haar schoonvader, om te zeggen: Bij
den man wiens deze dingen zijn, ben ik zwanger; en zij zeide: Beken toch, wiens deze
zegelring en deze snoeren en deze staf zijn. |
26 En Juda kende ze en zeide: 35Zij is rechtvaardiger dan ik, daarom, omdat ik haar aan mijn zoon
Sela niet gegeven heb. En 36hij 37bekende haar voortaan niet meer. |
| 35 Zijn consciëntie wroegt hem, niet alleen omdat hij zijn belofte aan
Thamar niet gehouden had (welke reden hier in dit vers vermeld wordt), maar
ook omdat hij wetens hoererij, en onwetens bloedschande begaan had. |
| 36 Hebr.
hij voer niet voort om haar te bekennen. |
| 37 Zie deze manier van spreken Gen. 4 op vers 1.  |
| Gen. 4:1 (kt.) EN Adam bekende Eva, zijn huisvrouw; en zij werd zwanger en baarde Kaïn, en zeide: Ik heb een man van den HEERE verkregen. |
|
27 En het geschiedde ten tijde als zij baren zou, zie, czo waren tweelingen in haar buik. |
| c 1 Kron. 2:4.  |
| 1 Kron. 2:4 Maar Thamar, zijn schoondochter, baarde hem Perez en Zerah. Al de zonen
van Juda waren vijf. |
|
28 En het geschiedde als zij baarde, dat een de hand uitgaf; en
de vroedvrouw nam die, en zij bond een 38scharlaken draad om zijn hand, zeggende: 39Deze komt eerst uit. |
| 38 Het Hebreeuwse woord betekent eigenlijk zulke stof, die in de scharlaken
verf tweemaal ingedoopt is. Zie Ex. 25:4. Lev. 14:4 en de aant.  |
| Ex. 25:4 Alsook hemelsblauw en purper en scharlaken en fijn linnen en geitenhaar; Lev. 14:4 Zo zal de priester gebieden, dat men voor hem die te reinigen zal zijn, twee
levende reine vogels neme, mitsgaders cederhout en scharlaken en hysop. |
| 39 Omdat zij meende dat deze eerst zou voortkomen en alzo de eerstgeborene
zijn. |
|
29 Maar het geschiedde als hij zijn hand weder intoog, zie, zo kwam zijn broeder
uit; en zij zeide: 40Hoe zijt gij doorgebroken? 41Op u is de breuk. En men noemde zijn naam 42dPerez. |
| 40 Dat is, hoe zijt gij voor uw broeder, die vóór u was, doorgedrongen, om
ter wereld te komen? |
| 41 Dat is, zij is u toe te schrijven; of: gij hebt ze gemaakt om uw broeder
het voordeel der eerstgeboorte, dat hij scheen te hebben, af te nemen. Anders:
Hoe hebt gij de scheur over u gescheurd? |
| 42 Hebr.
Perets, dat is, doorbreking,
scheuring. |
| d Matth. 1:3.  |
| Matth. 1:3 En Juda gewon Fares en Zara bij Thamar; en Fares gewon Esrom, en Esrom gewon Aram; |
|
30 En daarna kwam zijn broeder uit, om wiens hand de scharlaken
draad was; en men noemde zijn naam 43Zerah. |
| 43 Dat is, opgang, oprijzing, omdat hij zich eerst
had laten zien, toen hij in de geboorte was. |