Statenvertaling.nl

sample header image

Jesaja 44 – Statenvertaling editie 1637

Op deze pagina kunt u de Statenvertaling raadplegen in de editie van 1637 en/of 1657. De edities 1637, 1657 en de GBS-editie kunnen naar keuze parallel worden weergegeven. (Bij parallelweergave worden bij een vers eerst de kanttekeningen met verwijsteksten getoond, daarna de verklarende kanttekeningen.)

Edities SV:    

Bijbelboek:    

Hoofdstuk: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66
Inleiding Bijbelboek
Weergave: Met kanttekeningenZonder kanttekeningen

Jesaja 44

Voordere belofte van geestelicke weldaden, vers 1, etc. De Heere bewijst, dat hy een waerachtich Godt zy, 6, etc. maer dat de Afgoden ydel, ende van geener weerde en zijn, als oock hare makers, 9. ende diese aenbidden, 17. Derhalven vermaent Godt de Ioden, dat sy hem alleen aenhangen, 21. haer tot hem bekeerende, 22. ende worden voorder tot lof des Heeren vermaent d’ander creatueren, 23. De Heere spreeckt voorder van sijne macht, ende daden, 24. bevestigende sijne beloften, aengaende hare lichamelicke, ende geestelicke verlossinge, 26.
 
1 MAer hoort nu a mijn knecht 1 Iacob, ende 1 Israël dien ick verkoren hebbe.
a Ies. 41.8. ende 43.5. Ier. 30.10. ende 46.27.
1 . 1 Door Iacob ende Israël worden hier verstaen de uytverkorene onder de Ioden.
 
2 Soo seyt de HEERE 2 uw’ maker, ende 2 uw’ formeerder 3 van den buyck af, 4 die u helpt: En vreest niet, ô Iacob mijn knecht, ende ghy 5 Ieschurun, dien ick uytverkoren hebbe.
2 . 2 Siet bov. 43. op vers 1.
3 Hy wil seggen, van dien tijt af doe ghy in uwes moeders lichaem zijt ontfangen: Ofte, van dat ghy uyt uwes moeders buyck zijt inde werelt gekomen. Siet Iud. 13. op vers 5.
4 D. die u gewoon is te helpen.
5 Siet de aenteeck. Deut. 32.15. alwaer Moses desen name den volcke Godes geeft.
 
3 Want ick b sal 6 water gieten op 7 den dorstigen, ende 8 stroomen 9 op het drooge: Ick sal mijnen Geest 10 op u zaet gieten, ende mijnen segen 11 op uwe nakomelingen.
b Ies. 35.7. Ioël 2.28. Ioh. 7.38. Act. 2.18.
6 D. den H. Geest, gelijck stracks verklaert wort.
7 Die nae de ge-rechticheyt dorsten, Mat. 5.6.
8 Dit is ’tselve dat stracks geseyt is.
9 D. op die, die van natuere noch salichmakende kennisse Godes hebben, noch tot eenige goede wercken bequaem en zijn.
10 D. op uwe nakomelingen, sonen ende dochters.
11 Ofte spruyten. Siet Iob 5. op vers 25. Siet oock Ies. 22.24.
 
4 Ende sy sullen uytspruyten 12 tusschen in het gras, als de wilgen aen de water-beken.
12 Of, als tusschen het gras.
 
5 13 Dese sal seggen: Ick ben des HEEREN, ende 13 die sal [sich] noemen met den name Iacobs: ende gene sal [met] sijne hant schrijven, [Ick ben] des HEEREN, ende sich toe noemen 14 met den name Israëls.
13 . 13 De sin is, soo de geloovige Ioden, als de geloovige Heydenen, sullen toeloopen tot den Heere, hem kennende voor haren Heere ende meester, ende haer onder hem begevende, als mede tot sijne kercke gehoorende. Siet Psal. 87.4. etc.
14 D. een Israëlijt, een geloovich, of een Christen, gelijck de geloovige in het nieuwe Testament genoemt worden: sy zijn geestelicker wijse Israëliten, ende kinderen Abrahams. siet Rom. 4.11, 12. ende cap. 11. vers 26. item Gal. 3.19. ende 6.16.
 
6 Soo seyt de HEERE, de Coninck Israëls, ende 15 sijn verlosser de HEERE der heyrscharen; 16 c Ick ben de eerste, ende ick ben de laetste, ende behalven my en isser geen Godt.
15 T.w. Israëls.
16 Godt is sonder begin, ende sonder eynde.
c Ies. 41.4. ende 48.12. Apoc. 1, 8.17. ende 22.13.
 
7 Ende 17 wie sal, gelijck als ick, 18 roepen, ende het verkondigen, ende het 19 ordentlick voor my stellen, sedert dat ick 20 een eeuwich volck gestelt hebbe? 21 ende 22 laetse de toekomstige dingen, ende die komen sullen, 23 haer verkondigen.
17 Wat Godt, onder de Goden der heydenen.
18 Als Godt yet roept, so ist stracx daer, met sijn woort kan hy voortbrengen selfs ’t gene dat noch niet en is, hy geeft allen creaturen het wesen door sijn woort, hy onderhout ende regeert oock alle dingen door sijne almachtige voorsichticheyt, oock voorseyt hy, alst hem belieft, toekomende dingen.
19 T.w. gelijck ickse eerst geschapen, ende in verscheydene landen uytgespreyt hebbe.
20 T.w. een uytverkoren volck, ’t welck in eeuwicheyt by my sal leven, ende sonder onderlaet van my onderhouden worden, beroepen door de predicatie mijnes woorts.
21 And. trots, datse haer, etc. Ies. 41.22.
22 T.w. die valsche Goden.
23 Haren dienaren.
 
8 24 En verschrickt niet, ende en vreest niet, hebb’ ick’t u 25 van doe af 26 niet doen hooren, ende verkondicht? want ghylieden zijt 27 mijne getuygen: d isser oock een Godt behalven my? immers en isser 28 geen [ander] Rotzsteen, ick en kenner geenen.
24 Of, weest niet verveert, ô ghy mijn volck, maer vertrout op my.
25 T.w. van dier tijt af, doe ick my een eeuwich volck gesett hebbe. vers 7.
26 T.w. dat ick de eenige, eeuwige, ware Godt ben, gelijck ick sulcx tot aller tijt hebbe doen blijcken.
27 Als cap. 43.10.
d Deut. 4.35, 39. ende 32.39. 1.Sam. 2.2. Ies. 45.21.
28 D. geen ander Godt onder wiens bescherminge men vryelick schuylen en blijven kan. Siet Deut. 32.4.
 
9 De formeerders van 29 gesnedene beelden zijn al t’samen ydelheyt, ende 30 hare gewenschte dingen en doen geen nut: ja sy 31 selve zijn 32 hare 33 getuygen: sy en sien niet, ende sy en weten niet, 34 daerom sullen 35 sy beschaemt worden.
29 Verstaet hier onder allerley Afgodische beelden.
30 D. haren schoonsten ende kostelicksten cieraet, met den welcken sy verciert ende behangen zijn. Of verstaet hier door gewenschte dingen, hare beelden, daer sy om wenschen ende daer sy haren lust in hebben.
31 T.w. de Afgoden, aen de welcke de afgodendienaers haren lust hebben.
32 T.w. der afgo-dendienaren.
33 D. sy overtuygense in hare conscientien, datse ydele ende nietige dingen zijn, dewijle sy niet en sien noch en verstaen. Siet Psal. 115.5.
34 Of, op dat sy beschaemt worden. Dit geschiet aldus door de regeringe Godes, op dat de Afgodendienaers te schande komen souden.
35 T.w. de Afgodendienaers.
 
10 36 Wie formeert 37 eenen Godt, ende giett 38 een beelt, 39 dat geen nut en doet?
36 Dit schijnt te zijn een vrage van d’Afgodendienaers, die in de naeste versen wort beantwoort. ofte men can ’t nemen voor Godts woorden, die de dwaesheyt der afgodendienaers aldus bespot.
37 D. eenen Afgodt, die nae d’opinie der Afgodendienaers een Godt is, maer niet inder daet ende waerheyt.
38 Siet bov. cap. 40. vers 19.
39 D. ’t welck in der daet niet als ydelheyt en is.
 
11 Siet, alle 40 hare medegenooten e sullen beschaemt worden, want de werckmeesters zijn 41 uyt de menschen: datse sich 42 altemael vergaderen, datse opstaen, sy 43 sullen verschricken, sy sullen t’samen beschaemt worden.
40 Of, hare medegesellen, T.w. der Afgoden-dienaers, ofte der gener die sich beelden maken om Godt te representeren.
e Psal. 97.7. Ies. 1.29. ende 42.17. ende 45.16.
41 Verg. Hos. 8.6. Of, ende de werck-meesters meer dan [andre] menschen. Ofte aldus: de werckmeesters en sullen geen menschen meer zijn. D. uyt de menschen wech-geruckt worden.
42 T.w. alle afgoden-dienaers, als bov. cap. 43.9.
43 T.w. wanneerse Godt te huys sal soecken, ende hare Afgoden vernielen sal.
 
12 f De yser-smit [maeckt] 44 een byle, ende werckt 45 in den gloet, ende formeert’et met hameren, 46 ende werckt’et met sijnen stercken arm, 47 hy lijdt oock honger tot dat hy krachteloos wort: hy en drinckt geen water tot dat hy 48 amechtich wort.
f Ier. 10.3.
44 Met de welcke de timmerman eenen boom afhouwe, om eenen afgodt daer van te timmeren.
45 And. in de colen.
46 Of, ende arbeydt daer aen met de kracht sijnes arms. Hebr. met den arm sijner kracht.
47 De sin is, Hy is soo yverich ende soo neerstich in het smeden sijnes Afgodts, ende hy isser soo besich mede, dat hyder honger ende gebreck by lijdt, (versuymende sijn ander werck) of, dat hy den tijt niet en neemt om te eten ofte te drincken.
48 Of, moede is.
 
13 49 De timmerman 50 treckt het richtsnoer uyt, hy teeckent 51 het af 52 met den draet, 53 hy maeckt het [effen] met de schaven, ende teeckent het met den passer, ende maeckt het nae de beeltenisse eenes mans, nae de schoonheyt van een mensche, 54 dat het in den huyse blyve.
49 Hebr. de graver, of ackerer der boomen.
50 T.w. over den boom, daer hy eenen afgodt van meynt te maken.
51 T.w. het hout, of, hem] T.w. den boom, ende soo voortaen.
52 T.w. die met crijt bestreken is. And. met eenen geverwden draet. And. met roode aerde.
53 Of, hy behouwt het met de byle.
54 Of, om in ’t huys te woonen. Dat is, dat het in den Tempel der Afgoden gestelt worde: ofte oock wel in eenen eygen huys eenes yverigen Afgoden-dienaers.
 
14 Als hy sich cederen afhouwt, so neemt hy eenen cypressen-boom, of een eycke, ende 55 hy versterckt sich onder de boomen des wouts: hy plant eenen 56 olmboom, ende de regen maeckt [dien] groot.
55 Of, verkloeckt sich, of gebruyckt sijne sterckte. T.w. om de boomen af te houwen. Of, hy laet de boomen sterck worden in het wout, T.w. eer hyse afhouwt ende tot timmeren gebruyckt.
56 Of esschen-boom.
 
15 57 Dan ist voor den mensche om te verbranden, dan neemt hy daer van, ende warmter hem by, oock ontsteeckt hy ’t, ende backter broot by: daerenboven maeckt hyder 58 eenen Godt 59 van, ende buygt sich [daer voor], hy maeckter een gesneden beelt van, ende knielter voor neder.
57 D. dan dienen dese boomen tot branthout.
58 D. eenen afgodt, een beeldt, ’t welck hy voor sijnen Godt houdt.
59 T.w. van dien boom, of, van dat hout.
 
16 60 Sijne helft brandt hy in’t vyer, by [d’ander] helft daer van 61 eet hy vleesch; hy braet een gebraet, ende hy wort versaet: oock warmt hy hem selven, ende hy seyt, 62 Hey, ick ben warm geworden, 63 ick hebbe het vyer gesien.
60 T.w. de helft des booms.
61 De sin is, hy koockter het vleesch by, ’t welck hy eten wil. of, hy sit by ’t vyer ende eet sijne spijse.
62 Of Hejah, ick hebbe my gewarmt.
63 D. ick hebbe de warmte des vyers gevoelt. alsoo stater Ioh. 8.51. den doot sien, voor, den doot gevoelen, etc.
 
17 Het overige nu daer van, maeckt hy tot eenen Godt, tot sijn gesneden beelt: hy knielt daer voor neder, ende buygt sich, ende bidt het aen, ende seyt, Reddet my, want ghy zijt mijn Godt.
18 64 Sy en weten niet, noch en verstaen niet, want 65 het heeft hare oogen 66 bestreken, dat sy niet en sien, [ende] hare herten, dat sy niet en verstaen.
64 T.w. de Afgoden-dienaers.
65 T.w. het beelt, of, de Afgodt.
66 T.w. met valschen waen ende bygeloove, die hare oogen t’eenemael verblinden. And. want [Godt] heeft hare oogen gesloten, etc. als zijnde een antwoorde op het vragen der gener, die met verwonderen vragen, hoe het mogelick zy, dat eenich mensche soo blint is, dat hy sulcke schrickelicke Afgoderye begae.
 
19 67 Ende niemant [van hen] en brengt het in sijn herte, ende daer en is noch kennisse, noch verstant, dat hy seggen soude, 68 De helft daer van hebbe ick verbrant in ’t vyer, ja oock 69 op de kolen daer van hebbe ick broot gebacken, ick hebbe vleesch [daer by] gebraden, ende hebbet gegeten: ende soude ick het overblijfsel daer van 70 tot eenen grouwel maken? soude ick nederknielen 71 voor ’t gene dat van eenen boom gecomen is?
67 De sin is, Het herte der Afgoden-dienaers hangt soo vaste aen de Afgoden, dat sy schynen verruckt van sinnen te zijn.
68 T.w. de helft des booms, daer van ick dese Godt gemaeckt hebbe.
69 Hebr. op sijne colen, D. op de colen die van dat hout gekomen zijn. siet Iob 41. op vers 12.
70 D. tot eenen Afgodt, daer de ware Godt eenen afkeer van heeft.
71 D. voor den block, of tack, of stamme des booms.
 
20 72 Hy 73 voedt sich met assche, het bedrogen herte heeft hem 74 [ter zijden] afgeleydt: so dat hy sijne ziele 75 niet redden en kan, noch seggen, Isser niet 76 een leugen 77 in mijne rechterhant?
72 T.w. de afgoden-dienaer.
73 Of, weyt sich met assche] D. hy soeckt verquickinge by sijne Afgoden, maer te vergeefs, het is even soo veel als of hy assche ate, om daer van versadigt te worden. Siet Iob 13. op vers 12. ende Hos. 12.2.
74 T.w. van den waren Godt, Religie, ofte Godts-dienst. Ofte aldus: het herte is bedrogen, het heeft hem afgeleydt.
75 T.w. uyt de dwalinge, ende valsche Religie.
76 Of, valscheyt, of, bedriegerye, D. een bedriechlicke sake, of bedriechlick dinck.
77 D. by desen valschen Godt daer mede ick omgae.
 
21 Gedenckt aen dese dingen ô Iacob, ende Israël, want 78 ghy zijt mijn knecht, ick hebbe u geformeert, ghy zijt mijn knecht, Israël, 79 ghy en sult van my niet vergeten worden.
78 Alle menschen zijn geschapen om Godt te eeren ende te dienen, maer insonderheyt hadde Godt de Heere hier toe Abraham ende sijn zaet uytvercoren, ende sijne wet gegeven. Lu. 1.74, 75.
79 And. en vergeet mijner niet, of, en toont u niet vergetelick van my.
 
22 80 Ick delge uwe overtredingen uyt, 81 als eenen nevel, ende uwe sonden, als een wolcke: keert weder tot my, want ick hebbe u verlost.
80 Vergel. Psa. 51.3. ende Ies. 43.25.
81 D. gelijck ick maken kan, dat de dicke duystere wolcken haest verdwynen, alsoo delge ick oock uwe sonden uyt.
 
23 Singt met vreuchden, 82 ghy hemelen, 83 want de HEERE heeft’et gedaen: juycht ghy benedenste-deelen der aerde; ghy bergen maeckt een groot gedreun met vreuchden-gesanck, ghy bosschen, ende alle geboomte daer in, want de HEERE heeft Iacob verlost, ende sich heerlick gemaeckt in Israël.
82 In dit vers wendt de Prophete sijne aensprake tot de ongevoelicke schepselen, als of hy seyde, Het werck dat de Heere aen sijn volck bewysen sal, dat sal soo groot zijn, dat selfs de ongevoelicke ende onredelicke schepselen haer daer over sullen ontsetten. Verg. Ies. 35.1.
83 Of, dat de HEERE [sulcx] gedaen heeft. T.w. dat hy sijn volck verlost heeft, gelijck stracx volgt.
 
24 Alsoo seyt de HEERE uw’ Verlosser, ende die u geformeert heeft 84 van den buyck af: Ick ben de HEERE die alles 85 doet, g die den hemel uytbreydt, ick alleen, ende h die de aerde uytspant door my selven.
84 Siet bov. vers 2.
85 Of, doe, ende alsoo in het volgende deses vers, ende versen 25, 26.
g Iob 9.8. Psal. 104.2.
h Ies. 40.22. ende 42.5. ende 45.12.
 
25 Die de teeckenen 86 der leugendichters vernieticht, ende 87 de waerseggers dul maeckt: die 88 de Wijse 89 achterwaerts doet keeren, ende 90 [die] hare wetenschap verdwaest.
86 D. der afgoden-dienaers. Ofte, der teecken-bedieders, prognostikeurs, etc. op welcker ydele voor-seggingen de Babyloniers ende heydenen, groote achtinge gaven.
87 Siet Prov. 16. op vers 10.
88 D. die meynen wijs te zijn. siet Iob 5. op vers 13.
89 D. hare aenslagen te niete doet.
90 Of, die hare konste dwaes maeckt.
 
26 Die 91 het woort sijnes knechts bevesticht, ende 92 den raet 93 sijner boden volbrengt: 94 die tot Ierusalem seyt, 95 Ghy sult bewoont worden, ende tot de steden Iuda, Ghy sult herbouwt worden, ende ick sal 96 hare verwoeste plaetsen oprichten.
91 ’Twelck hy door den mont sijnes knechts Iesaiae gesproken heeft, T.w. dat hy de stadt van Babel door Cyrum soude laten innemen, ende sijn volck weder in haer Vader-lant brengen soude.
92 T.w. sijnen raet van het weder-brengen sijnes volcx uyt de Babylonische gevangenisse.
93 Welcken sijne boden, de Propheten, sijn volck verkondigt hebben, ende noch verkondigen sullen.
94 Hier verklaert de Heere hem selven, te kennen gevende van wat raetslach hy stracx gesproken hebbe.
95 T.w. na de verlossinge uyt de Babylonische gevangenisse, na datse ’tseventich jaer in d’assche ende puyn seer jammerlick soude gelegen hebben.
96 T.w. des lants Iudae verwoeste plaetsen.
 
27 97 Die tot de diepte seyt, Verdroogt: ende uwe rivieren sal ick verdroogen.
97 De sin is, Ick ben het die tot de diepte seyt, etc. D. ick sal alle verhindernissen die de weder-komste mijnes volcks verhinderen, zijnde als groote water-diepten door de welcke sy souden moeten passeeren, wech-nemen. Eenige meynen dat Godt hier siet op ’t gene dat Cyrus gedaen heeft, als of hy seyde, Ick ben het die den Coninck Cyro sal in den sin geven, dat hy den Euphrates van by Babel afleyden sal, om alsoo in de Stadt met sijn heyr-leger te komen.
 
28 Die van 98 Cores seyt, Hy 99 is mijn herder, ende hy sal 100 al mijn welgevallen volbrengen: seggende oock tot Ierusalem, Wort gebouwt, ende [tot] den Tempel, Wort gegrondet.
98 And. Cyrus genoemt, een voortreffelick Coninck in Persen, die noch eerst ontrent hondert jaer na dese Prophetie geboren is.
99 D. hy is van my gestelt, dat hy sich als een herder, D. als een goedertieren Prince, tegen mijn volck bewyse, by namen om het selve uyt de Babylonische gevangenisse wederom in sijn lant te her-stellen. Vergel. Dan. 9.25.
100 Belangende de wederbrenginge mijnes volcks uyt Babel in haer Vaderlant.

Einde Jesaja 44